Dum fråga om hud...

Jag borde egentligen veta detta, men jag har aldrig kommit mig för att fråga någon, så snälla kunniga därute hjälp mig. Frågan är följande:

Jag duschar alltid på kvällen, tvättar ansiktet, torkar av med ansiktsvatten, tar på nattögoncreme och nattansiktscreme. Hur ska man sen göra på morgonen? Ska man:

1) Tvätta ansiktet igen och efter det ha på sina "dag"-produkter?(blir det inte väldigt mycket tvätt för ansiktet? Tänk om man bara fått ett par timmars sömn?)

2) Ha på sina dagprodukter ovanpå nattprodukterna man just sovit med?(känns som det blir lite mycket produkter på en gång, kan de inte motverka varandra då?)

3) Sminka sig ovanpå nattprodukterna och ha på dagprodukterna nästa gång man duschar på morgonen?( men hur blir det då, dagcremen har ju spf 15 och det har inte nattcremen, nattögoncremen har inte "antipåseffekt" som dagögoncremen har)

Vilket är bäst för huden, vill inte övertvätta, men heller inte ha för mycket produkter i ansiktet som kanske motverkar varandra... Tacksam för svar...


Kommentarer:
Postat av: Helena

Dagkräm är bra eftersom det innehåller spf, precis som du säger. Många är också anpassade för att användas under smink, vilket nattkrämer av förklarliga skäl sällan är.
Jag tror inte du ska oroa dig för att produkterna motverkar varandra. Nattkrämen bör ha gått in så väl i huden, och ha "gjort sitt" tills morgonen.
Sen beror det väl på hudtyp hur mycket man behöver tvätta sig. En torr hy blir i regel torrare torrare av att utsättas för vatten. Jag har själv blandhy och behöver tvätta mig morgon och kväll. Men vintertid använder jag bara lite mild ansiktsvatten i ansiktet innan dagkräm och smink.

Postat av: sandi

Tack!!! tror att jag har samma typ av hud...då vet jag hur jag ska gøra....precis som du..!

2005-11-11 @ 16:12:52
Postat av: Karoline

huden bildar en skyddande hinna nær man sover ett slags fett (talg) . om man bor i lænder dær det ær iskalla vintrar (ingen risk før dig som bor i bergen) skal man inte tvætta ansiktet på morgonen før att fettet skyddar mot kyla. annars ær det bra att tvætta bort "fettet" på morgonen å sedan ta på dagcreme.

2005-11-11 @ 23:24:59
Postat av: sandi

karoline - tack...kænner till det dær med fettet..mamma bankade in det nær vi var i alperna och åkte skidor, då FICK vi inte tvætta ansiktet på morgonen.

men finns det inte en risk att man øvertvættar om man tvættar før natten och sen tvættar før dagen 6h senare? vad tror du om det dær med ett milt ansiktsvatten i stællet..?

2005-11-12 @ 12:38:14
Postat av: Karoline

ja, jag tror ansiktsvatten funkar:) frågade en hudterapeut,hon var ganska stræng på att tvætta morgon å kvæll... men å andra sidan skyddar ju "fettet" mot væder å vind. Jag tror att om man har normal till bland hud så funkar det med ansiktsvatten, men fet hud behøver kanske tvættas oftare... svårt det dær.

2005-11-12 @ 19:03:49
Postat av: Maria

Du kan ta en tuss ansiktsvatten och bara stryka över ansiktet, alternativt bara skölja av ansiktet med vatten. :)

2005-11-14 @ 12:56:19
URL: http://maria.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits