Pink soda toppen har kommit

Pink soda top

Den fina toppen har kommit från Yoox. Det gick väl cirka en vecka,
men det är väl ok, med tanke på att jag bor i världens ende.
Den är inte alls så lila som den ser ut på bilden, snarare
mörkgrå. Och överdelen (det ovanför det rynkade) är
beströdd m massa av paljetter och små små pärlor.
Superläcker att ha till jeans och gå ut i. Har inte bestämt mig
om jag bara ska ha en svart bh under, eller ett linne. Den
är inte lika genomskinlig som den ser ut på bilden.
Tror att jag måste försöka hitta nåt som liknar penn-
kjolen på bilden ovan...det ser också läckert ut,
typ till middag el coctailparty (tur att det är så många
såna här i hålan - NOT)

Synd bara att jag är så fet fortfarande. Äter super nyttigt,
stavgår 8 km varje dag och gör sit-ups på bollen. Men det
går fortfarande inte av!!! Blir galen varför är det så svårt?
Ser till och med till att få i mig nog m proteiner genom
bönor och ägg och sånt... Varför går det inte??? Här är min
dagliga meny. Kan nån ge mig råd?

Frukost: Fiberberikad havregrynsgröt m linfrö, canderell o minimjölk.
Lunch: 2 grova brödskivor m ägg o 1 m skinka. (inget smör)
Mellanmål: 1 Banan
Middag: salld m bönor, eller kyckling och sallad, eller fullkornspasta
m tomatsås, eller broccoli soppa.
Efterrätt: frukt, oftast en halv melon (honung eller galia).
Dryck: 3 koppar kaffe per dag, 2-3 liter vatten utöver det, ibland en kopp te.

Det är väl inte så mycket? Varför går jag inte ner då???

Kommentarer:
Postat av: Karoline

Du æter væl inte bara norskt brød som alla norrmæn? Håll på svenska mat vanor med varmlunch. Jag kækade mycket mackor førr men blev typ 6 kg mulligare. La om kosten å vips så rasade vikten igen:) Før øvrigt kan jag aldrig tænka mig att du ær fet, du kan ju trots allt ha L:) Var toppen en L eller mindre i storleken?

2005-09-28 @ 17:10:43
Postat av: Karoline

Och en sak till... Jag tor du æter før lite! Det ær dærfør du inte går ner i vikt:) Æt mera till Lunch.

2005-09-28 @ 17:11:57
Postat av: Sandi

Jag äter riktigt grovt fullkorns bröd som jag köper i specialbutik i bergen. Finns inte varm lunch där jag jobbar. Har bara 30 min lunch så jag hinner inte laga nåt. För lite? Har aldrig fattat det där. Om jag inte går ner i vikt för att jag äter för lite, varför blir anorektiker för smala då? De äter ju ingenting. Har du några andra tips..blir galet frustrerad!

Jag är inte fet, men du vet hur man känner sig när man väger lite mer än bekvämt. Toppen var helt ok i L, skulle nog haft en M istället, men man vet ju aldrig m itelienska märken. Orkar inte byta så L blir ok... blir lite extra rynkig bara och lite oversized i överdelen.

2005-09-28 @ 17:21:43
Postat av: Karoline

Skrev en hel ramsa om varfør du inte går ner i vikt.. Tog du bort det? Tror du æter før mycket brød. Håll på svenska matvanor:)

2005-09-28 @ 17:51:04
Postat av: Karoline

En som har anorexia har inget "lager kvar" Kroppen funkar på lån så att sæga. Du verkar træna en hel del också så att jag tror helt sækert att du æter før lite... Min normalvikt ær 60-65 nu væger jag 67, så jag førstår att du kænner dig lite "uvel". Jag ær164 lång så 5 kg syns ganska mycket om man ær liten..:) Jag førsøker att æta som nær man gick i skolan i Sverige, jag var aldrig sugen på godis under tonårstiden. Nu dærimot nær man bor i Norge och æter niste (kolhydrater) blir man sjukt sugen på søtsaker efter maten. Tyværr.

2005-09-28 @ 17:57:21
Postat av: sandi

nej, såg det om bröd...något annat fick jag inte! men det finns ingen varm mat i vår kantina. Och jag har så kort luch så jag hinner inte laga ngn varm. är 3 skivor grovt bröd per dag för mycket?

2005-09-28 @ 17:59:34
Postat av: sandi

jag är 172 och väger 70...vill väga 65!! Har sötsug i massor, men äter inget sött. Förutom en banan på eftermiddagen och lite frukt efter middagen

2005-09-28 @ 18:01:48
Postat av: Karoline

Din BMI måste vara helt okej om du ær så lång:)

2005-09-28 @ 18:03:57
Postat av: sandi

ja då...men känner ändå att jag har lite för mycket runt "bilringen"...vill gå ner till 65!!! Vad ska jag äta mer av? och när...om du räknar bort lunch, då hinner jag inte göra något. Måste gå ut och gå nu så jag hinner hem till svenska "floor filler" har du sett det...as kul!

2005-09-28 @ 18:06:06
Postat av: Karoline

Javisst!! har svenska trean, men tyværr inte femman å fyran har førsvunnit...

2005-09-28 @ 18:09:31
Postat av: emma

måste man betala tull från yoox?

2005-09-28 @ 21:42:48
Postat av: sandi

Vet inte hur det är till sverige, det brukar alltid vara tull till Norge, eftersom vi inte är med i EU. Men otroligt nog behövde jag inte betala tull på den här toppen... det är det enda jag beställt från yoox.

2005-09-29 @ 07:44:47
Postat av: Johanna

Jag tror också du kan äta för lite. Allvarligt. Det där är inte mkt för att sen gå 8 km varje dag.
Kan du inte köra största målet till lunch? OCH då förbereda dig gm att laga maten kvällen innan och ta med till jobbet och där bara värma upp? Medans jag pluggade så var min matordning att bara äta lagad lunch och sen mackor på kvällen. När jag även började äta lagad middag på kvällen gick jag ner flera kilo utan att anstränga mig.
Hur det funkar med att äta lite o ändå inte gå ner i vikt kan du läsa om hos tex Fredrik Paulun (svensk, har skrivit flera böcker) eller säkert den norska motsvarigeten Fedon. Öht så måste jag säga att mackor till lunch... no no. Jag tycker det här landet är rätt efter i just den aspekten.

Postat av: sandi

Har försökt det där med äta största målet till lunch. Men har som sagt bara 30min, 10 min går bort genom att gå fram och tillbaka till kantinan och micron. Sen 5 min värmning och bara 15 min att äta. Kan inte äta så fort, blir så lätt illamående. Är det verkligen så illa att äta 3 skivor m grovt, osötat bröd. M sallad, tomat, ägg och skinka?

Men nåt ät ju fel! Har stått helt still på vågen nu i 6 dagar. Trots 8km om dagen + 100 situps. Men jag kan ju inte äta mer till middag, det är ju så sent, 19-20. Några fler bra tips?

Är lite avunsjuk på dig på dig som får bo i Bergen. Isället för en håla som jag. Tycker verkligen om Bergen. Speciellt Nama Sushi!! Har du varit där? Tror kanske att jag måste ta en tur dit i helgen.

2005-09-30 @ 13:05:22
Postat av: Karoline

Tråkigt med korta lucher i Norge.. jag har oftas med mig matlåda, gissa om mina norska kollegor vill ha min mat:) ta med er rester från middagen dagen føre, brukar jag tipsa om...

2005-10-01 @ 12:32:02
Postat av: Polly

Jag känner igen mig i din problematik, jag är 1.70 och väger runt 68 kg. Det är ju inte direkt övervikt, men samtidigt känner jag mig lite för tjock för att kläder ska sitta riktigt snyggt.

Jag skulle vilja gå ner ca 5 kg, eftersom jag har för mig att skillnaden mellan två klädstorlekar är 5 kg (rätta mig om jag har fel!). Tyvärr så kommer mina breda höfter ändå inte att försvinna... Ibland känns det som ett hån när andra talar om att de är så kurviga och har stl 27. Ha! Om jag blev svårt anorektisk skulle jag möjligen kunna klämma ner mig i ett par 27:or.

Hursomhelst, jag har också ganska svårt för att gå ner i vikt och det är SÅ frustrerande.

2005-10-04 @ 12:17:32
Postat av: clara

gå med i viktväktarna. det är livsfarligt när man ska väga in sig men om man biter ihop går det. jag åt som du innan, dvs för LITE(som alla andra också skrivit här). Nu äter jag sex gånger om dagen. Jag gick ner tolv kg på ett halvår och behåller dessutom vikten. Man måste äta fett för att förbränna fett. Dessutom måste du tänka på att muskler väger mer än fett. Det är lite körigt ibland med poäng och så men det är verkligen värt det. Och jag äter pasta varje dag! Och bröd, och praliner och massa potatis. Jag äter allt man inte ska äta och ändå håller jag vikten. Och jag tänker på poäng, det gör jag, men inte tjatigt, och dessutom har jag hellre storlek 38 än 42.

2005-10-04 @ 14:18:37
URL: http://lovesponge.blogg.se
Postat av: sandi

Polly - jag är precis lika dan! Bredhöftad som attan, och anser inte att man är kurvig om man kan ha en 27 i jeans. Jag är visserligen glad för mina kurvor, som jag tidigare nämnt, skulle aldrig vilja vara pinnsmal. Men de kunde gärna varit lite mindre på vissa ställen (bilringen) och fastare, får jobba på!

Clara - viktväktarna har jag alltid hållit mig ifrån, såg hur min mamma blev när hon räknade gröna och röda prickar och vägde all mat. Hon blev obsessed och maten blev som en fiende. Men om jag skulle kunna gå ner 5-6kg på det så kanske det kan vara värt det. Är inget bra på att räkna och hatar siffror. Hur går det då? Är man "fast" resten av livet? Kan du ge mig några raka råd redan nu, för hur jag kan/bör förändra mig för att få resultat. Tänk på att jag omöjligt hinner laga lunch på min korta lunch..(Ca 20min sitt tid) Kan jag äta bröd då? Jag har lite olja och parmesan på salladen, det är väl fett? Jobbar 7-3 på dagen så normalt blir det frukost 06,30, lunch 11, mellanmål 15 och middag vid 7.

2005-10-04 @ 14:39:03
Postat av: clara

jag tror det är upp till var och en.att din mamma blev sådan betyder inte att du ska bli likadan.jag har fått ett mycket bättre förhållande till mat eftersom jag nu kan vad som är bra för min kropp och vad den behöver.det är dessutom inga prickar längre, det är bara poäng. det där med röda och gröna prickar hade jag aldrig pallat med. nu handlar det bara om hur många poäng du äter. det är klart att det är jobbigt i början när man inte kan poäng på nånting och måste springa och titta i guiden hela tiden men man lär sig efter ett tag. jag vägde också mat i början, men nu har jag ögonmåttet för hur mycket jag ska ha.
om du väger över 70kg ska du äta 20p varje dag. till detta kommer bonuspoängen. du har tolv bonuspoäng som du får "äta" när du motionerat ihop dem(en kvarts promenad är 1 bonuspoäng).
Parmesan är inte fett. Två msk parmesan(30g) är 0.5p. Olja är såklart fett. Det är ju fett liksom. En msk olja är 3 poäng. Men tänk på att fettet är viktigt. Det betyder inte att du måste ha 1 msk olja på varje macka MEN, du kan ha det om du vill det. Det är det som är så bra, att man får bestämma själv vad man vill lägga poängen på.
Detta äter jag ungefär på en dag:

Frukost: fiberhavregrynsgröt
Mellanmål bananer(2st),annan frukt
Lunch: korv med stekt potatis
Mellanmål: choklad och banan
Middag: pasta med massa parmesan
Kvällsmat: choklad eller fruktsallad

Ibland byter jag ut min lunch mot Naturdiets ready to drink. Om man har lite tid som du är det skönt att slippa stressa med maten.
En dag för dig skulle alltså kunna se ut som följande(jag räknar med att du väger runt 70?).Jag ger dig lite av de alternativ jag väljer själv mellan.

Frukost:
-havregrynsgröt. du står dig läääänge på det och ännu längre om det är fiberberikad sådan.
-lättfil&cornflakes. vill du ha sött på köp canderel, det är kalorifritt.
-lättfil&banan, grovtbrödmacka med skinka och smör

Mellanmål: frukt, gärna banan för det står du dig på.

Lunch:
- ready to drink. då äter jag nånting mer för att jag inte klarar av att bara dricka min lunch.
- vanlig grönsallad. den kan du förbereda hemma, ha ett par mackor till så står du dig på det länge.
-mcdonalds har goda sallader med kyckling, om du bor i närheten av ett sådant.

Mellanmål:
- choklad.om du inte redan gör det så försök dig på mörk choklad. det är nyttigt och dessutom så jävla gott.

Middag: vad som helst som du är sugen på.någon pastarätt,kött,potatis,korv(det finns fettsnål korv som är lika god som vanlig), laxkotletter, köttfärssås, ja, vad du tycker om.

Kvällsmål: jag brukar köpa fryst frukt och sen ha canderel på och det är SÅ gott. persikor i burk, riskakor med smak, vad du är sugen på.

Man ska egentligen äta poängen relativt jämnt uppdelade på dagen. Alltså typ 6p vid varje huvudmåltid. Det har jag struntat i hela tiden. Jag är inte alls lika hungrig vid middag som vid lunch. Jag äter heller inte exakta klockslag. I början var jag tvungen för innan jag började åt jag en gång om dan och det var svårt att helt plötsligt äta sex. Nu äter jag när jag går upp, runt halv åtta, sen vid ett-tiden, sen runt sex. Mellan där äter jag mellanmål.
Jag tror man är fast resten av livet om det funkar.Det är en del av min vardag. Jag äter pizza om jag vill, men jag vet att nästa dag börjar jag med poäng igen. Det kanske låter hysteriskt men det känns inte så. Och jag har valt detta sätt. För mig är det ingen diet. Jag förvägrar inte mig själv någonting men jag kan göra konkreta val i vad jag väljer att äta. Om jag är jävligt sugen på pizza tänker jag äta det.
pust. nu har jag skrivit hur mycket som helst. men det är baraför att jag känner igen mig i din situation. jag har alltid varit kurvig,jag kan inte ens ha jeans nu trots att jag gått ner i vikt.Jag har fortfarande en midja på 64 cm och höfter på 99.
app jag skulle kunna prata om detta i evigheter. jag slutar nu.

2005-10-05 @ 10:12:40
Postat av: sandi

Tack snälla!! Det var verkligen utförligt!!! Du är verkligen kurvig!!! Jag tycker att jag har smal midja... är 74 i midjan och 99 om höften. Men jag har så klart fler frågor.. Om man vill gå ner fortare...kan man äta mindre poäng då, för att sedan gå tillbaka till det vanliga för att hålla vikten? Är stavgång 70 min (8km) värt ca 5 poäng? Betyder det att jag har "lov" att äta 5p mer utan att gå upp...men att jag går ner om jag inte äter dem?

Bor långt från civilisationen...kan man göra det här över internet eller måste man på "fysisk" invägning? Är det dyrt? Betalar man per månad eller en engångssumma? Är det svårt att komma in i det...om man hatar siffror...?

2005-10-05 @ 10:53:33
Postat av: clara

Om du ska äta 20p om dagen så ska du helst göra det. Minimum du får äta är 16p. Äter du 20p om dagen går du i princip garanterat ner i vikt. 20p är vad du behöver för att må bra. Anledningen till att folk misslyckas med dieter är att de förvägrar sig själva det de tycker om. Och så måste det vara hållbart. Det är INTE hållbart att för resten av livet sluta äta potatis och pasta. Det är mycket bra mat som får mycket skit för att de är kolhydratrika. I början när jag gick med i vv åt jag potatis varenda eviga dag.Kryddor blev mina bästisar. Så GOTT och näringsrikt! Valfri mängd potatis är 2p. Valfri mängd pasta 4p.Fullkornspasta 3p.
I början tänkte jag att jag aldrig skulle använda de bonuspoäng jag motionerade in. Men det sket sig ganska snabbt. Jag försökte också att bara äta 16 p men det slutade oftast med att jag åt mer än vad jag tänkt från början för jag blev så hungrig. Om du bara äter 16 p i början så går du såklart snabbare ner i vikt. Jag åt 22p från början(vägde över 80...) och gick ner 3kg första veckan. Jag har hållt min vikt länge och vet att det är viktigt att äta. Jag blir helt knäpp när jag inte får mat och det är skönt att veta att det är okej. Om inte annat får man en helt annan relation till mat. Det blir inte jobbigt utan något man själv bestämmer över. Vill du smälla 12p på ett choklad kan du göra det.
En timmes powerwalkande ger 6 poäng. Med stavar kanske det blir runt 8,9 bonuspoäng. Du får äta upp 12 av dina bonuspoäng. Äter du inte upp dem går du kanske ner, men de där bonuspoängen är ganska sköna att ha på helgen när man vill äta godis och choklad. Jag har ätit mina hela tiden. Och jag har fram tills för ett tag sedan bara vardagsmotionerat.
Du kan göra det över internet. Jag vet att de har distanskurser. För det är som en kurs och du lär dig jättemycket, särskilt om dig själv och ditt förhållande till mat. Det tar tid också. Det är lite det som är skillnaden. Man ändrar liksom hela livet. Man bantar inte i en månad för att nästa månad vräka i sig. Jag tycker om det för att det är så tillåtande. Jag behöver riktig mat, inte jävla sallad och skit.
När man går "fysiskt" betalar man 100sek pr gång. Jag vet inte riktigt hur det är med nätkurs. Kolla på viktvaktarna.se
Och nej, det är inte svårt att komma in i det. Men det är ett seriöst projekt. Å andra sidan mår man mycket bättre när man trivs med sin kropp, och dessutom känner man sig friskare fysiskt.

2005-10-05 @ 19:08:54
Postat av: sandi

tack för alla tips...har inte ätit potatis på över 6 månader just för att de har så högt glykemiskt index... Har faktiskt inte saknat det, men pastan...åååhhh pastan... äter nu fullkornspasta 2 ggr i månaden. Annars är det grönsaker, kött, kyckling och fisk som gäller.

Innebär detta att man kan ha en "svullodag" i veckan tex lördag. Då man unnar sig lite godis, vin eller liknande, utan att det förstör... Har du några andra bra tips? Tycker att du ska starta en "dietist" blogg, du kan ju verkligen det här.

2005-10-06 @ 10:46:34
Postat av: clara

usch.jag hatar verkligen fullkornspasta.jag försökte en gång men det gör jag verkligen inte om.
japp, om man vill.men det gäller att lära sig vad som är kaloristinnt och inte. jag är en riktig godisgris. jag äter godis varje dag annars dör jag. men jag äter inte mycket och det är väl min största prestation eftersom jag innan ville äta minst en chokladkaka varje gång. i början är det ganska jobbigt men på nåt sätt byggs karaktären upp.
om man vill kan man spara poäng av de dagliga också. det skulle tex kunna innebära att du sparar 14 av dina dagliga poäng på veckan och tar dina bonuspoäng. då har du helt plötsligt 26 poäng extra att äta/dricka upp på helgen. jag lyckas själv aldrig med det. jag vill äta gott varje dag istället.

2005-10-07 @ 14:59:22
Postat av: sandi

tycker att fullkornspastan ær helt ok.. har du ngn ide om det dær med att man inte ska æta efter 18 på kvællen ær det BS eller. Har också hørt att kroppen "vænjer sig" om man trænar samma sak hela tiden, så att den inte førbrænner lika mycket...jag har hørt att man måste variera før att få bæst effekt. Stæmmer det? Vilket godis ær bæst och værst och æta. (førutom 90% choklad, det vet jag ær ok) Jag ælskar løsgodis och haribo. Ær popcorn bæsta snackset eller. Har hørt att det ær mycket kolhydrater i det.. vad sæger min dietcoach?

2005-10-07 @ 20:59:45
Postat av: clara

jag äter alltid efter 1800. herregud. alla restriktioner gör ju bara att man äter mer och dessutom lägger skuld i det.jag äter efter sex varje dag. sen gör jag ingenting. glor på teve. alltså grejen är ju den att det säkert är jättebra att inte äta efter klockan sex. man kanske går ner jättemycket snabbare då. men man måste själv liksom hitta hur man vill äta. om du går och lägger dig runt 11 är det ju vansinnigt att inte äta efter klockan 6. då blir du jäääättehungrig på morgonen efter och kanske tom får sömnsvårigheter för att du är hungrig.
jag vet inte om kroppen vänjer sig. jag cyklar och går. jag tror det är viktigt att inte vara så hysterisk med det. det är bättre att du tränar nåt du tycker om än att du blir stressad av att behöva byta träningsform hela tiden. det behöver inte vara så konstigt. nu vet inte jag hur mycket du rör dig i vardagsmotion men man ska ju försöka iaf 20 minuter om dan. utöver det kan du väl typ gå ett par gånger i veckan och träna på gym eller cykla nån gång? Rör på dig på det sättet du vill och på det sättet du orkar med. Försök att hitta ett sätt som du trivs med, annars kommer du bara gå upp i vikt igen.
Värsta godiset är nog vanlig choklad. Men även mörk choklad har relativt hög poäng. Skillnaden är att den mörka är nyttigare och att man inte äter lika mycket av den(jag äter minst lika mycket men experterna säger att man inte gör det). I början saknade jag lösgodiset. Jag tror ett hekto lösgodis är typ 8p. och ett hekto är ju INGENTING. man sätter lätt i sig tre hekto om man sitter en hel kväll och bara slentrianäter. Så jag tyckte inte det var värt det. För åtta poäng kan jag äta provencalsk fläskfile med potatisgratäng istället.
Popcorn är bra. Jag tycker inte om det så det är ett litet minus. Salta pinnar är ungefär som popcorn. Ett sånt där mars delight är 4.5p. Ett japp 2.5. Sen har carte d´or lättglass som är ljuvlig.

2005-10-10 @ 11:48:09
Postat av: sandi

aaha...jag stavgår 8km 6-7 dagar i veckan...sen går jag nog ca 3km varje dag till och från jobbet, och på jobbet... Har inget gym i närheten så det enda jag kan göra är att gå. Sen gör jag ca 100 sit ups varje dag på en fitnessboll. Är det för dålig träning tror du?

Älskar lösgodis, men är det så mycket kalorier i det så är det kanske inte värt det. Choklad har jag aldrig varit ett fan av. Däremot glass... lightglass har jag prövat en gång (GB tror jag) men det var ääääckligt. Hur är det m sorbet? Endel säger att det är bra, andra säger att det är lika mycket socker som i vanlig glass, därför lika onyttigt.

Har börjat äta lite mer, fast det är svårt, men jag tror att det funkar. Har gått ner i snitt ett kilo i veckan de senaste 3 veckorna. Är det normalt, kan man inte gå ner fortare...men jag vet att platån kommer snart...hur gör man för att komma av den fortare?

2005-10-10 @ 12:11:24

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits