REEEEGN!!!

Jag tror inte att ni förstår hur mycket det regnar på Norges Vestland!!! Det finns en anledning till att världens alla metreologer har studieresor hit. Förra vintern regnade det oavbrutet nov-jan med endast 3 dagars uppehåll, fattar ni??!! Förra veckan regnade det 156,6mm på ett dygn! Detta har alltid varit en enhet som det är omöjlig för mig att förhålla mig till. Men här om dagen fick jag det förklarat för mig på ett bättre sätt. 156,6 mm är detsamma som att hälla 156,6 liter vatten på en kvadratmeter! Förstår ni hur vansinnigt det är??!! Blir galen...

Men, eftersom jag är en fet kossa och det inte finns några andra träningsmöjligheter här i hålan, så måste jag ut och stavgå... Jag blir så blöt, det är hemskt...fyyyy, det måste jag hem och göra nu. Vill inte... Åhhh vad jag läntar till SATS!! Jag, liksom alla ni, som är uppväxta i någotsånär stora städer vet inte hur lyckliga vi är... Jag ska ALDRIG mer bo i en håla. Cred åt alla som frivilligt väljer att bo så här...

Nä, ut i regnet...

Kommentarer:
Postat av: Karoline

Intressant å læsa din blogg:) Såg vissa likheter næmligen... Jag: Svensk, 28 år, jobbar (distriktsskøterska) å bor i en Norsk vestlandshåla och sambo med en Norrman. Nær det gæller vædret och regnet så funderade jag starkt på att fly till Sverige i januari...Har bott i Norge i 8 år så det børjar kanske bli dags...

2005-09-28 @ 00:40:19
Postat av: sandi

låter som vi sitter i samma båt...(hehe regn)..
Tror att vi flyttar till sverige så småningom också...kanske om 3 år, har bara bott här i 1,5. Det vore fint och bo i sverige med norsk lön...
Förra året nov-dec-jan var jag helt knäckt. Det var min första vinter här och frågade varje dag: "ska det verkligen vara så här illa?!" Flyttar till Oslo i 6 mån dec i år, hoppas att det blir bättre.

Pratar du norska, m vestlandsdialekt? Skorrar du? Jag försöker behålla min svenska, men det är svårt, byter ut många ord. Men dialekt melodin får jag nog aldrig, kan inte skorra!!

2005-09-28 @ 09:25:47
Postat av: Karoline

Å nej pratar inte med skorrning!! Jag pratar bokmål med svenskt tonfall:) Men jag har blivit ur kass på att skriva svenska. Pluggade i Norge så det blev bara bokmål då.

2005-09-28 @ 11:45:22
Postat av: sandi

aahh, mitt problem är tvärt om.. Jag måste försöka skriva norska på jobbet, men det går inte så bra. Det blir en salig blandning av bokmål/nynorsk/hardangerslang...Kan inte se vad som är vad!

2005-09-28 @ 12:44:22
Postat av: Karoline

Vad jobbar du med? (Nyfiken:)

2005-09-28 @ 17:04:43
Postat av: sandi

På ett Norskt idustriföretag som HR-trainee...

2005-09-28 @ 17:14:24
Postat av: Karoline

Jaha, spænnande:) Antar att du bor utanfør Bergen eftersom du sa att ikea var 12 mil från dig
Fylke: Hordaland?
Såg du på NRK1 igår kvæll, det handlade om nyckelhålsmærkta matvaror i Sverige. Det inførdes i sverige 89!! Ænnu har inget liknade kommit till norge. Ær det nåt jag saknar i norge ær det magrare matvaror, (inte light). Kanske dærfør alla svenskar jag kænner går upp i vikt i norge...=)

2005-09-29 @ 22:42:36
Postat av: sandi

Hordaland stämmer bra! Vilket fylke bor du i? Saknar också nyttig mat. Framförallt GI-mat. Har äntligen hittat en affär som säljer fiberberikade havregryn och fullkornspasta, den ligger 4 mil härifrån. Och grovt osockrat bröd finns bara inte, det köper jag i ett bageri i Bergen o fryser in.

Inte för att jag äter ost längre, men varför finns det bara vanlig "vitost" utan smak, ingen lagrad ost? Jag tycker om norge, men tycker generellt att de "ligger lite efter" på många saker. All gammal husmanskost som ingen äter i sverige längre tillexempel: kumle, fiskekaker, fårikål, pinnekött, rotmos mm...

2005-09-30 @ 08:11:06
Postat av: Karoline

bor i sogn og fjordane fylke:) det tar tre timmar med expressbåten til bergen. Med bil 20 mil ca:4 timmar. Inga motorvægar direkt...
Gillar också Norge men, de ligger 20 år efter sverige i mycket. Norge ær ett nyrikt land, på 80 talet nær sverige hade sin ekonomiska topp hade norge det fattigt fattigt. Ta bara det att barn inte får mat i skolan... har jobbat som lærare och tycker att det ær bedrøvliga skolor hær!

2005-09-30 @ 16:40:57
Postat av: Karoline

nær jag tycker till såhær sæger norrmænnen: ni svenskar ær så bortskæmda...ligger kanske nåt i det, men jag vill minnas att vi inte hade så många bokstavs diagnoser i skolan nær vi var små som dom har i norge. barnen blir helt hyper av choklad mackor.

2005-09-30 @ 16:44:05
Postat av: Karoline

ost frågan ja... det finns bara en vitost en sorts yogurt (har blivit lite bættre på 8 år)men ting tar tid hær. (ska sluta vara negativ nu)

2005-09-30 @ 16:47:05

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits